سفارش تبلیغ
صبا ویژن
   RSS  Atom  خانه |   شناسنامه |   پست الکترونیک |  پارسی بلاگ
اوقات شرعی

یا منیل

با توجه به اینکه سجده بر غیر خدا حرام است پس چرا در نماز استغاثه (سه شنبه 87/2/3 ساعت 10:13 عصر)

با توجه به اینکه سجده بر غیر خدا حرام است پس چرا در نماز استغاثه حضرت زهرا به سجده می رویم و می گوییم «یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی »

اولا، سجده فقط برای خداست و برای غیر او حرام است.

ثانیا، سجده یک امر است و ذکر در سجده امر دیگری است. بیان مطلب این که، سجده برای خدا است و لاغیر. اما در سجده می توان ذکرهای گوناگونی گفت و این دو هیچ منافاتی با هم ندارند؛ یعنی تفاوت ذکر ارتباطی با اصل سجده که برای خداست ندارد.

ثالثا،  خداوند متعال در قرآن فرموده است: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیله؛ ای کسانی که ایمان آورده اید پرهیزگاری پیشه کنید و وسیله ای برای تقرب به خدا بجویید..» (مائده، آیه 35).

خداوند متعال در این آیه شریفه دستور می دهد که برای تقرب به خدا به دنبال وسیله ای باشید و آنان را واسطه قرار دهید. اما این که وسیله چیست؟ در پاسخ باید گفت که وسیله در آیه فوق معنای وسیعی دارد و شامل هر کار و هر چیزی که باعث شود انسان را به خدا نزدیک کند می شود که مهمترین آنها ایمان به خدا، پیامبر(ص)، جهاد، عبادات و... است.

پیامبر(ص) فرمود: «... و نحن الوسیله الی الله والوصله الی رضوان الله...؛ و ما وسیله ای به سوی خدا و اتصال به رضوان خداییم...» (بحار، ج 25، ص 23، ح 38).

رابعا، در نماز مذکور در مفاتیح آمده است که هرگاه حاجتی دارید و سینه شما تنگ شده است پس دو رکعت نماز بجای آورید و بعد از سلام نماز سه مرتبه تکبیر و سپس تسبیح حضرت زهرا(س) و سپس در سجده صد مرتبه بگویید «یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی...» همانطور که مشاهده می کنید ما نماز را برای خدا بجا می آوریم و سجده را نیز برای او انجام می دهیم اما با ذکر «یا مولاتی...» حضرت زهرا(س) را وسیله قرار می دهیم تا بدینوسیله خداوند متعال حاجت ما را برآورده نموده و تنگی سینه مان را مرتفع سازد و این هیچ منافاتی با توحید نخواهد داشت زیرا این عمل هرگز به این منظور نیست که انسان چیزی را از شخص پیامبر(ص) یا امام یا حضرت زهرا(س) مستقلا تقاضا کنند، بلکه منظور این است که به آنان توسل بجوییم و آنان را وسیله ای برای تقرب به خدا قرار دهیم که این کار علاوه بر اطاعت از امر خدا، یک نوع احترام و اهتمام به موقعیت آنهاست که این هم یک نوع عبادت است. بنابراین چنین اموری نه بوی شرک می دهند و نه بر خلاف آیات قرآن است.



  • کلمات کلیدی :
  • نویسنده: * سادات

  • نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    زندگینامه امام هادی علیه السلام
    طاقت ندارم
    میلاد امام حسن عسگری سلام الله علیها
    امیرالمؤمنین و فدک
    آتش در حریم!
    آتش در حریم!
    حدیث لوح فاطمه (س) و نکته هایى در شرح آن
    [عناوین آرشیوشده]
  •   بازدیدهای این وبلاگ
  • امروز: 3 بازدید
    دیروز: 26 بازدید
    کل بازدیدها: 215394 بازدید
  •   درباره من
  • یا منیل
    * سادات
    منیل یکی از نامهای خداوند بارتعالی است که به معنی :به مقصود رساننده ، بهرهمند کننده - و دستیابی به اهداف ،از تجلی اسم منیل است . از هداف این وبلاگ نشان دادن مقام خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها و مقام زن می باشد نام من رفتست روزی بر لب جانان به سهو ___ اهل دل را بوی جان می آید از نامم هنوز
  •   لوگوی وبلاگ من
  • یا منیل
  •   دسته بندی یادداشت ها
  •   مطالب بایگانی شده
  •   اشتراک در خبرنامه
  •  

  •  لینک دوستان من

  •  لوگوی دوستان من













  • عشق؛خدا؛پدر؛دوست